Navdušite svoje slušatelje

PRIPOROČILA JAVNEGA NASTOPANJA:


11 izjav,

ki jih pri javnem nastopu raje zadržite ZASE!

Helena Zajec

Ko opazujem nastope bolj ali manj izkušenih govornikov, velikokrat opazim enake napake, ki so največkrat plod začetne treme ali pa enostavno pomanjkanje znanja, kako že na začetku zastaviti odličen nastop.

Najhuje, kar se pri (javnem) nastopu lahko zgodi je, da izgubite publiko na samem začetku, do tega pa pride lahko le zaradi neprevidnih ali hitrih izjav ali opravičil.

Izbrala sem nekaj najpogostejših izjav, ki vam zanesljivo odtujijo občinstvo ali pa vas prestavijo v manj kredibilno luč, kot bi si želeli.

1. Joj, kakšno tremo imam!

Čeprav se publika temu lahko tudi nasmeje, si s to izjavo niste zgradili podobo prepričljive in samozavestne osebe, ki je na odru doma. Publika je lahko empatična, vendar vi ne boste tisti, ki mu bodo verjeli, kaj kupiti, kako delati ali kateri projekt financirati. S takšno izjavo preusmerite pozornost slušateljev iz vsebine na vašo tremo!

Past: bolj kot to ponavljate (na glas), bolj vam vaši možgani verjamejo in se skladno s tem odzivajo in občutki treme naraščajo. Če želite torej več mirnosti in samozavesti, začnite raje z: »Dober dan, vesela sem, da sem danes lahko tukaj z vami!«

2. Lahko tole preberete?

Si predstavljate, da dobite odgovor »NE«?! Boste namesto s prestavitvijo pričeli s popravljanjem prezentacije vsem na očeh? Tudi če bi dobili v odgovor pozitivno mrmranje, s takšno izjavo sporočate, da niste 100 % pripravljeni, kar je samo po sebi nespoštovanje publike, ki vas je prišla poslušati in gledati!

Vedno preverite berljivost pisave preden pride prvi obiskovalec in držite se pravila: starejša, ko je publika, večje pisavo izbirajte.

Na delavnici PREPRIČLJIVO JAVNO NASTOPANJE bomo spoznali nove zakonitosti, kako narediti vaš nastop energičen, zanimiv in prepričljiv.  Več o delavnici

3.  Joj, sem malo utrujen / je še zgodaj, ne?

Zanimivo je, kolikokrat se zgodi, da govornik svoj nastop začne z izgovori, kot npr. »So me povabili v zadnjem trenutku.« ali »Ravno zaključujemo s projektom.« in nadaljuje »… zato se opravičujem, če ne bo vse 100 %« ali celo »Za mano je naporen teden.« To so izgovori, ki publike ne zanimajo. Slušatelji želijo le, da date vse od sebe. Stran z opravičili, zberite se in stisnite iz sebe vse, kar v danem trenutku lahko!

4. Ali se slišimo?

Neverjetno, koliko govornikov začne govor z trkanjem na mikrofon in glasnim vprašanjem: »Ali me slišite?« Ko nihče ne dvigne roke ali ne odgovori, je jasno, da vsi slišijo, nato oklevajoče nadaljujejo. Trenutek za prvi vtis je zamujen.

Zapomnite si, da ni vaše delo, da testirate opremo, to so pred vašim nastopom opravili drugi. Če ste v dvomih, diskretno namignite asistentu, da preveri. Mirno nadaljujete s svojim govorom in predvidevajte, da je vse v redu, dokler se nekdo ne oglasi in da vas slabo sliši. Verjemite, v 20 letih udeležbe na konferencah, projektnih prestavitvah in govorih v različnih okoljih, se to skoraj ni zgodilo. 

5. Dovolite, da vam tole kar preberem.

Nikoli ne zapolnite svoje prezentacije s toliko teksta, da mora publika dejansko brati z vaših prosojnic! Če pa že, se izognite skušnjavi, da bi brali namesto njih, kajti glasno prebiranje časovno zaostaja za tihim branjem (torej že dolgočasite publiko, ki je prebrala do konca, ko ste vi ravno na sredini), hkrati kot govornik obrnete hrbet publiki, kar je najslabši položaj, ki ga pri nastopu lahko zavzamete.

Veste, kaj se zgodi, ko imate na prosojnici več kot pet besed? Ljudje začnejo brati! In ko začnejo brati, vas nehajo poslušati!

Če želite kaj napisati, naj bo to zanimiv citat. Opozorite slušatelje nanj, potem pa za 6 do 10 sekund utihnite, da si ga v miru preberejo.

6. Izključite telefone, prenosnike in tablice.

Bili so časi, ko smo lahko zahtevali, da se telefone in drugo opremo na predstavitvah ugasne. Žal so ti časi minili. Ljudje živijo online. Med prestavitvijo lahko tvitajo vaše besede, na Facebooku preverjajo in osvežujejo status, odgovorijo na nujno pošto, namesto v zvezek si raje zapisujejo na tablice. Ali pa igrajo igrice.

Časi so se spremenili. Seveda lahko prosite slušatelje, da nastavijo telefone na tiho, več od tega ne. Da pridobite in ohranite njihovo pozornost, naj bodo vaši nastopi izjemno zanimivi in interaktivni, vaš govor pa tako duhovit ali navdušujoč, da slušatelji ne bodo hoteli zamuditi niti besedice. 

Na delavnici PREPRIČLJIVO JAVNO NASTOPANJE bomo spoznali nove zakonitosti, kako narediti vaš nastop energičen, zanimiv in prepričljiv. Več o delavnici

7. Ni treba, da si zapisujte, predstavitev bo na spletu po predavanju.

Res lepo, da boste delili predstavitev s slušatelji tudi elektronsko. A če je vaša predstavitev zares dobra (glej točko 5), ne bo vsebovala več kot nekaj besed, iztočnic ali citatov in jim ne bo koristila.

Za veliko ljudi je zapisovanje način pomnjenja, nekateri vam sploh ne bodo miselno sledili, če si ne bodo zapisali (svojih!) poudarkov ali zrisali lastni miselni vzorec slišanega. Dovolite ljudem, da si izberejo način, kako največ odnesti od vaše predstavitve .

Pomnite tudi, da se lahko tisti, ki kljub vašemu pozivu nadaljujejo s pisanjem, ob takšni izjavi počutijo neprijetno.

8. Naj vam kar takoj odgovorim / k temu se bomo vrnili kasneje.

Pohvalno je, da se znate hitro odzvati na vprašanja iz publike, vendar ne pozabite pred odgovarjanjem slušatelje opozoriti, da boste odgovarjali na vprašanje, saj jih ostali velikokrat ne slišijo ali pa enostavno niso pozorni. Najprej se zahvalite za vprašanje, ga na glas ponovite za ostale in nato kratko odgovorite. Postopek vam bo tudi dal nekaj dodatnih dragocenih trenutkov, da oblikujete odličen odgovor.

Če naletite na publiko, ki želi aktivno sodelovati, zgrabite to priložnost z obema rokama in uživajte. Če nekdo postavi vprašanje v zvezi s tematiko, ki jo boste obravnavali kasneje, začnite z njo. Kadar je nekdo dovolj pogumen, da postavi vprašanje ali da pobudo (tudi publika ima tremo), ga pohvalite in povabite ostale, da ravnajo enako. Ne odlašajte.

9. Saj bom kratek …

Je obljuba, ki je nihče ne izpolni, čeprav se veliko predstavitev začne ravno s temi besedami. Publiki je v resnici vseeno ali ste kratki ali dolgi (to ocenjuje vsak po svoje), važno je, da ste zanimivi in da jim bo to, o čemer predavate, prišlo prav. Raje začnite tako: »To predavanje bo za vedno spremenilo način, kako gledate na ….« ali pa »Moj prispevek bo trajal okvirno 30 minut.« in potem se tega držite!

Ne pozabite, da so si ljudje vzeli čas, da vas poslušajo, zakaj bi se vam mudilo?

10. To ni slaba ideja / To ni nepomembno / Nikoli ne razmišljam, da ne bi …

Uporaba t. i. dvojnih negacij, je hitra pot do zmedene publike, če dodamo še besedo kot je »morda«, je še slabše, saj ob takih trdita naše misli in stališča niso jasni (kar se od govornika pričakuje), interpretacije pa je lahko več. Ko napoči zmeda, pade pozornosti.

Bodite jasni: Izjavi »To je slaba ideja,« v primernjavi s »To je dobra ideja,« jasno izražata vaše stališče, bodite tudi dovolj odločni, da poveste, zakaj je takšno.

11. Joj, koliko je že ura, ne bo nam uspelo vsega predelati / Je že konec? Imam še kar nekaj snovi …

Če ste prišli nepripravljeni ali vas je povozil čas ste enostavno zamočili! Predstavitev je treba večkrat »suho vaditi«, da ujamete časovni okvir. Verjemite, manj časa imate na voljo, , bolj je to pomembno.

Načrtujte raje zaključek 5 minut prej. Če končate prej, vam bodo hvaležni, če podaljšate 5 minut čez čas, bodo nervozni.

SKRATKA: bodite profesionalni, pridite dobro pripravljeni in govorite iz srca. Publika obožuje jasne, resne govornike, ki ne zapravljajo njihovega dragocenega časa. 

Na delavnici PREPRIČLJIVO JAVNO NASTOPANJE bomo spoznali nove zakonitosti, kako narediti vaš nastop energičen, zanimiv in prepričljiv. Več o delavnici

Avtorica: Helena Zajec